Hvorfor fødselsforberedelse er hver en (øremærket) krone værd.

Nova er en Jeep Wrangler….. -Hvilken BIL-TYPE er din baby?

Skærmbillede 2015-11-05 kl. 06.35.53

The Jeep Wrangler is a compact and mid-size (Wrangler Unlimited models) four-wheel drive off-road and sport utility vehicle (SUV).

Der er fart på Nova for tiden.. eller det har der faktisk været fra day 1. Men lige for tiden er det nok bare lidt mere synligt, da det i den grad kan mærkes mere på graden af  forældredeltagelse. Hun er ikke længere en lille fjernstyret legetøjsbil, men har vokset sig stor og selvstændig og har fået en del flere hestekræfter.

Hun har virkelig haft travlt og hun skal prøve alle sine funktioner af. Og hun har fundet ud af, at hun har flere gear, servostyring og anhængertræk.. og så har hun en kraftig tendens til at søge sine udfordringer offroad.

Der er ingen tvivl om, at Nova er en Jeep Wrangler..

Min førstefødte var en Volvo stationcar baby.

Skærmbillede 2015-11-10 kl. 09.36.42

Nem, familievenlig, pålidelig, velsmurt og meget kørevenlig. Du kunne sætte dig ind i Volvoen og vide, at den ville tænde hver gang og at der var en stor tank fuld med benzin, så du skulle ikke tænke for meget over hvor den næste benzintank var. Den kunne gå langt på literen og der var ikke slør i styringen. Motoren spandt. Elruder, lys og bremser virkede hver gang. Lækkert ekstraudstyr med god komfort. Ja man kunne stole på sin Volvo og at køre i den fik en til at tro, at man var en rimelig habil chauffør. Med tiden har hun skiftet kørestil og er blevet en fix lille minicooper.

Skærmbillede 2015-11-10 kl. 09.35.06

Og så kom lillebror. Allerede ved fødslen havde han speederen i bund og lavede nærmest hjulspind på vej ud.

Skærmbillede 2015-11-05 kl. 07.00.42

Han var en fuldfed tolvcylindret centermotor-Ferrari med Pininfarinalinier og alt for mange hestekræfter under kølerhjælmen. Med en topfart på 315 km/t og 0-100 km/t på 4 sekunder var det noget af en udfordring at finde koblingspunktet og trykkede man for hårdt på speeder eller bremse, blev man straffet hårdt og prompte. Motoren hylede og brummede og hvæsede og det tog et stykke tid førend gællerne på siden begyndte at lukke luft ind til den overophedede kabine, hvor man som fører nemt kunne føle sig godt stegt. Du kunne ikke regne med om det ville blive en god køredag, det afhang af alt for mange faktorer, fra om motoren lige havde den rette oliestand, til om det havde regnet eller der bare lå nogle småsten eller bump på vejen. Men når først man havde lært motoren at kende og kunne få de 12 tenorer til at synge sig op til 7000 o/min var han en hver bilkørers drøm. Og hen af vejen blev den hidsige TerraRossa udskiftet til en Ferrari i 400 serien, med mere komfort, udsyn, udstyr og automatgearkasse, som var noget mere bruger og familie-venlig.

Skærmbillede 2015-11-05 kl. 07.01.44

Men Nova er en Jeep Wrangler.

Skærmbillede 2015-11-10 kl. 23.55.35

Som udgangspunkt en superfed helårsbil, der stopper for intet. Førstehåndsindtrykket er en alsidig bil med både 4×4, cabriolet, træk og hardtop. En sjov bil, der aldrig går i stykker og som er nem at rengøre med både afvaskeligt interiør og drainplug og så skulle den være nem at skifte dele på..

Men der stopper den nemme del for sin vis også. For Wrangleren er ikke bygget til forudsigelig motorvejskørsel. Den keder sig på de lange lige stræk og søger konstant udfordringer i landskabet. Den drages offroad, hvor den også for det meste færdes ret sikkert, men benzinforbruget er i top, den har vindmodstand som en kummefryser og dens specielle styretøj kræver konstant korrigering. Som fører kan man godt komme på overarbejde og nogle gange mangle noget affjedring i sædet, hvilket tager pusten fra een. Bilens robuste form og evindelige gåpåmod kan afgive en følelse af, at bilen tager styringen fra en og man mister dømmekræft. Pga. dens store styrke og formåen har den tendens til at afprøve ufremkommelige ruter flere gange, da den ikke føler sig begrænset. Bilen kommer også med en del vindstøj, som i længden er en smule drænende og det kan være en god ide at være to førere over længere distancer…

Jeg håber Nova, med tiden, vil udvikle sig til at blive en Nissan Qashqai. En af de bedste All-roundere indenfor SUV’ere -Sport Utility Vechicles. Der er ingen tvivl om, at Nova bliver en sporty lille sag med et smart design. Hun er stærk som en okse og med hendes korte underkrop og lange overkrop, står hun godt på vejen uden at miste det fortræffelige SUV udsyn. Hun kan komme frem, hvor hun vil og er stadig fix og rummelig. Kan vende på en 5 øre og have masser af baggage med sig. Derudover ser hun både sporty, aggressiv og smuk ud på samme tid.

Så der er lagt i ovnen for en Qashqai…

– en af mors yndlingsbiler.

<3

Skærmbillede 2015-11-10 kl. 09.40.31

FØLG MIG PÅ FACEBOOK, INSTAGRAM & BLOGLOVIN'

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvorfor fødselsforberedelse er hver en (øremærket) krone værd.