Det svære valg og tiden efter. En beretning om at afslutte en graviditet og sin søns liv.

Hvad er forskellen på en stewardesse og en jordemoder?

 

image

uddrag af min scrapbog fra 1999

Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har hørt sætningen “selvfølgelig er du stewardesse, du ligner også en” og hver eneste gang, har det givet mig en mærkelig smag i munden..

Måske er jeg alene om at få negative associationer på ovenstående “kompliment”, men jeg hører noget der lægger sig nært op af den stereotype forestilling, som jeg ofte har mødt, der går på, at stewardesser bare skal se godt ud i uniformen og have en stærk kaffe-arm..

Coffee tea or me! – og så skulle der ikke være så meget mere i den jobbeskrivelse.

Da jeg begyndte at studere til jordemoder mødte jeg igen en afart af forforståelse. Jordemødre er så bare kendt for at være klassens kloge piger, men derudover måtte jeg lægge ører til, at der da var umådeligt langt fra stewardesse til jordemoder. “hvor er sammenhængen lige mellem de to fag?”

Igen kan jeg mærke smagen i munden.

Den er bitter!

– For jeg bliver stødt på min indre stewardesses vegne. – selvom jeg faktisk selv har haft de samme tanker en gang.

Da jeg i 1999 søgte ind og blev accepteret på SAS Academy, stod jeg for at skulle vælge en fast kontrakt eller en 3 årig kontrakt med en farvel-check på 50.000. Jeg havde egentlig aldrig tænkt, at jeg skulle være stewardesse. Drømmen var at blive pilot, men jeg turde ikke tage springet blandt andet pga uddannelsens pris og usikkerheden med jobmangel efterfølgende, så stewardesse jobbet skulle gøre det ud for at få afprøvet om flyverlivet overhovedet var noget for mig..

Jeg havde kun prøvet at flyve en enkel gang før, så jeg glædede mig til at komme ud og få noget luft under vingerne og få udvidet min horisont. Jeg vidste, der var mange spændende rejseoplevelser i vente, men jeg forventede mig ikke meget af selve jobbet. Jeg havde arbejdet som tjener i nogle år og en karriere, som flyvende tjener var ikke just mit endelige mål for mit arbejdsliv.

Med beståede adgangsprøver til både Maersk og SAS, var der var ingen tvivl om, at mit valg faldt på SAS. Skandinaviens Flyselskab! Det føltes godt at referere til SAS som min arbejdsplads, spørgsmålet var bare hvordan jeg så egentlig havde det med selve jobbets funktion -at være stewardesse eller rettere betegnet airhost eller cabincrew..?

Jeg var tæt på at sætte mit kryds i den tidsbegrænsede kontrakt for at sikre sparket videre, men min kusine, som havde været stewardesse i nogle år, talte mig fra det. “Du bliver så glad for jobbet Heidi -lad være med at begrænse dine muligheder med en tidsbegrænset ansættelse.” Jeg tvivlede, men fulgte hendes råd og lavede en aftale med mig selv om, at jeg efter 3 år skulle igang med en rigtig uddannelse!

Jeg husker de 7 uger på SAS Academy som en lang AHA!-oplevelse, hvor jobbet som stewardesse voksede på mig fra dag til dag.

Det var en super professionel uddannelse. En specialistuddannelse. Jeg følte mig beriget på så mange fronter. Og det gik op for mig, hvor lille en del af jobbet, der rent faktisk svarede til billedet af en tjener i luften. Ja servicen er i højsædet udadtil, men indenunder overfladen står hele SAS’s grundkerne bygget på et fundament af sikkerhedsrutiner og specialtræning, som gør at alle mand er toptrænet til de akutte situationer. Safety first var sloganet og vi blev oplært i at håndtere alt fra unruly passengers (Ole Thestrup feks.) til bomb threats, highjackings, medicinske nødsituationer og grundlæggende bare det at screene og være på forkant ved en potentiel fare.

Jeg var fascineret af det tværfaglige samarbejde omkring sikkerhedssituationer, hvor vigtigt det var at stå skarpt og kunne sin plads og funktion med cockpittet og jordpersonalet. De udenadslærte tjecklister og gennemarbejdede procedurer. Sammen kunne vi redde liv. Om det var en dårlig passager i luften eller sårede efter emergencies. Vi lærte om overlevelse i alle sine afskygninger – fra jungle til bjerge og på åbent hav.

Var der en chance, så var jeg ikke i tvivl om, at vi ville gribe den og gøre det godt!

Jeg følte mig så godt klædt på med både vores brandøvelser, airborne smoke-removals med åbne døre i flere kilometers højde, til håndtering af choking, cuts and burns, at jeg nærmest gik rundt og ønskede, at vi ville få en lille decompression, en enkel lille engine faillure eller en anden spændende udfordring, hvor vi kunne få prøvet det hele in real life… og Ja jeg slår lige lidt frem og tilbage på engelsk, for ordene ligger på min rygrad, printet ind gennem de mange efterfølgende års nødtræninger.

Jeg elskede det!

Mine kolleger, min uniform, service og ansvaret. Og jeg elskede at vide, at jeg var en del af et super professionelt team. – Også selvom størstedelen af mit arbejde bestod i netop at servere den famøse kaffe.

SÅ … når du siger, at jeg ligner en stewardesse? Hvad siger du så?

At jeg ser godt SAS ud?

Pæn og præsentabel i uniform og høje til-og-fra hæle, med skulderlangt eller opsat hår og matchende læbestift og negle? At jeg er god til at smile og nikke, anvise pladser og finde lige den der sidste plads til den der ekstra kuffert, du burde have tjekket ind?

Siger du, at det er det? -At jeg er mere udseende end indhold?

Eller siger du, at jeg ligner en, der kan redde liv? At jeg er en actionfigur i forklædning? At jeg kan rive min uniform op og vise det kæmpestore S på min bryst, at jeg har vinger, som skal redde din røv, NÅR det akutte sker?

Ved du, at jeg kan?

Og ville du egentlig have det godt med at flyve med et personale, der ikke kan? (husk -You get what you pay for – så flyv ikke med lavpris-selskaber!)

Omvendt kunne jeg spørge, om du ville have det godt med at føde med en jordemoder, der kun er uddannet til at sørge for kaffe og the og en kold klud til panden? Og ellers bare smiler og nikker og siger, at det nok skal gå selvom din fødsel er ved at crashe og dit barn styrter mod jorden…?

Stewardesserne har ikke kun ansvaret for ét barn, én familie, men et hel fly fuld af familier.

Så når du spørger mig om ikke, der er langt fra stewardesse til jordemoder? SÅ er svaret nemt…

NEJ, der er faktisk uendeligt kort.

Og selvom, der er rigtig stor forskel i, hvor ofte de akutte ting sker i de to fag, så er der alligevel stor sammenligning.

Begge fag drejer sig nemlig om at transportere, fascilitere og understøtte den gode rejse med vores udtalte forståelse for service, empati og ansvar.

Vi skal begge steder håndtere mange forskellige psykologiske og fysiske udfordringer, troubleshoote og problemsolve. Vi skal risikoopspore og handle hurtigt, når noget afviger, vi skal kende vores arbejdsgange, reagere professionelt og samarbejde tværfagligt. Vide hvad de andres rolle er og håndtere vores egen. Vi skal kunne arbejde i et højt stressniveau, med et akut beredskab under den smilende sundhedsfremmende overflade.

For barnets, kvindens eller passagerens liv.

Same same but different.

Jeg kender efterhånden en del Stewardesser, der har skiftet uniformen ud med den hvide og passagerne ud med den lille pax. De laver et forholdsvist nemt skifte og trækker på masser af erfaring fra deres tidligere uddannelse og træning. Natarbejde, weekendarbejde, overtid og i det hele taget ulempetid er daglig kost begge steder og tilpasningen er måske endda endnu nemmere, når man trods alt har prøvet det før, men nu slipper for den gudsjammerlige jetlag.

De ser stadig skide godt ud, men der er sgisme ingen der gætter på, at de er jordemødre…

Så den største forskel jeg ser…imellem en stewardesse og en jordemoder er, hvordan stereotypen af de to jobs beskrives og værdilades.

Stewardessen skulle være dum, men alligevel tjener hun for meget og jordemoderen skulle være klog, men alligevel tjener hun for lidt. Er det bare mig eller giver det overhovedet ikke mening? Hvem er den kloge her og hvem kan holde deres ansatte i deres jobs?  Nå men det blev en helt anden snak… Jeg har ikke den rigtige afslutning til dette indlæg..

Jeg ved bare, at jeg er en super stolt stewardesse OG jordemoder og kunne de to ting kombineres – så havde jeg gjort det! Der er bare ikke så mange, der har mod på en lille fødsel i 30.000 fod….

har du?

Hilsner fra Den flyvende jordemoder Meyermor

(ps jeg er faktisk i teorien stadig stewardesse, da jeg har orlov frem til 2018. Min gamle plan var at kombinere de to.. -get the best of both worlds.. For en anden ting har de to fag til fælles… De er nemlig alt for hårde at køre 100% stillinger i, begge to, men kombinationen af to gange deltid kunne godt give mening… Vi må se hvad fremtiden bringer!)

image

Min historie. Om at finde sin vej og sig selv.. Part 1

Fairtrade i flybranchen!

OPRÅB! Er din jordemoder FIT FOR FIGHT???

Min arbejdsglæde sidder i venteværelset… og min lønseddel griner af mit slid.. hvor tror du jeg er om 5 år?

 

FØLG MIG PÅ FACEBOOK, INSTAGRAM & BLOGLOVIN'

5 kommentarer

  • Normella

    👏👏😍

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sidse

    Dette her indlæg er SÅ inspirerende! Jeg er kommet forbi din blog, fordi jeg er ved at tage mit liv og nuværende uddannelse op til genovervejelse, og i den forbindelse har jeg fået øje på uddannelsen og jobbet som stewardesse. Jeg får virkelig blod på tanden efter at have læst dit indlæg og har mere end nogensinde lyst til at være en rockersej action stewardesse!
    TAK!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette

    Stærkt skrevet 👍

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det svære valg og tiden efter. En beretning om at afslutte en graviditet og sin søns liv.